Wednesday, June 27, 2007

On the pleasure of reading


I am more of a novel reader, but lately I have been reading two essays, one on reading and the other on music. What took me to these two books was more the authors than the subject. This is not to say that I don't enjoy music or books ( I couldn't live without either), but I wasn't searching for a particular essay. Hornby is a good writer, he will make you laugh and you'll love his books (and the films made of them), especially if you enjoy football and music his two passions. He'll never win a Nobel (and he's ok with that) but he's a honest author that knows how to entertain without writing books made to sell.
This takes me to the first one. It's called Comme un roman, by Daniel Pennac, author of Au Bonheur des Ogres, probably one of the books in French I have enjoyed the most. This one asks why we read, what can we do to get our children to read and what are the rules that every reader should abide to (answer: none). And then someone asks him whether there is such thing as a bad novel:

Pour être bref, taillons très large: disons qu'il existe ce que j'appelerai une "litterature industrielle" qui se contente de réproduire à l'infini les mêmes types de récits, débite du stéréotype à la chaîne, fait commerce des bons sentiments et des sensations fortes, saute tous les prétextes offerts par l'actualité pour pondre une fiction de circonstance, se livre à des "études de marché" pour fourguer, selon la "conjoncture" tel type de "produit" censé enflammer telle catégorie de lecteurs.
Voilá, à coup sûr, des mauvais romans.

Pourquoi? Parce qu'ils ne relèvent pas de la création mais de la réproduction des "formes" préétablies, parce qu'ils sont une entreprise de simplification (c'est-à-dire de mensonge), quand le roman est art de vérité (c'est-à-dire de complexité), parce qu'à flatter nos automatismes ils endorment notre curiosité, enfin et surtout parce que l'auteur ne s'y trouve pas, ni la réalité qu'il prétend nous décrire.

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